Wednesday, December 15, 2010

Skim Pinjaman Buku Tanpa Izin (SPBTi)

pagipagi sudah buat saya macam nak marah kan. tapi macam je. its okey. saya cool. eh korang penah pinjam buku tak pulangkan balik tak? saya tak penah walaupon lambat tapi masih pulangkan. tapi takde la lewat sampai satu.dua bulan. 



ceritanya macam ni, saya kan study jauh. jauh la sangat. kat rumah memang ada koleksi novel. takde la banyak sangat. sampai dua,tiga rak. ade satu rak je. itu pun share dengan komik adik. mak saya pulak bagi kawankawan die pinjam. biase pinjam tiga orang makcik ni je. tibatiba de watak baru sorang 'makcik z' ( bukan nama sebenar ) nak pinjam. dah la tak penahpenah pinjam. first tyme terus nak pinjam sampai tiga bijik buku. tiga ye kawankawan. bagi saya kalau lebih dari satu tu dah banyak. die pinjam time bulan puasa 2010. mak saya ni pon bagi la. tak sampai ati katenye dengan kawankawan. biasa la kan. kalau saya pun macam tu. tapi mak saya sempat warning. jangan pass kat orang laen plak. dah abes baca trus pulang.



sampai la saya cuti ni. saya kan keboringan. mencari la novel. pelik kenapa berkurang. bayangkan la dari bulan 8 sampai sekarang tak pulang lagi novelnye. so semalam jugak saya text makcik z tu. cakap nak ambil novel hari ni. die boleh cakap apa. dia cakap kawan anak dia pinjam. wtfish la makcik. nak maki dah tua. saya cakap tak kira. hari ni saya nak jugak novel tu. petang saya ambil. tapi bahasa saya masih sopan ye kawankawan. mak dah pesan. jangan kurang ajar sebab buku tu je. tadi masa saya jemur baju kat luar die hantar buku tu. tapi bukan 3. hanya 2. die cakap kawan anak die tak pulangkan lagi 1. macam piglet betol. hais. yang menambahkan geram saya. saya check buku tu. siap dak tulis nama anak die kat buku tu. nasib baek 1 buku je die tulis. wahai makcik. ko tak ajar ke kat anak ko etika meminjam barang orang. 



2 bijik buku yang dia pulangkan.


 see. anak dia tulis nama. page pertama.


page kedua. tulis nama die jugak.



moral of the story : sila pulangkan barang yang kita pinjam dari orang dan jangan buat macam harta sendiri.



p/s - maafkan diatas pengunaan katakata kesat. penulis sedang marah. syaitan menguasai diri.



with ♥ lola

♥ Thanks For Reading SyuLola's Diary ♥

4 0 merepekmeraban:

eika said...

cik syulola.. ishk3 geram gak lak.. eika pn slalu org pnjm 10bijik.. die pulang 8bijikk.. pstu ckp dh pulang sume,, g rmh die cek ade kt rmh die... huk3.. moral stiap buku yg dbili kena tulis nme siap sign ngan tarikh bli skali..

♥miSSLoLa♥ said...

eika > skrg i dh jd librian tau!!

Sophia Rani said...

selalu sgt mcm tu kan.. bukan stakat buku.. cd ke apa ke mmg susah la nak kasi pinjam.. haha...

eh eh.. sy kalau pinjam buku linrary mesti lupa nak hantar .. pastu kene denda.. ngeng.. beringgit-ringgit lak tuh.. ;P

♥miSSLoLa♥ said...

sophia > psst. sy pon sama. tggu dah dekat due date baru terhegeh2 g library. hahaha~